IN MEMORIAM GREETJE KELDER |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Op
1 januari 2012 overleed op 92 jarige leeftijd Greetje Kelder.
Greetje was gedurende de oorlogsjaren lid van de Partizanen Actie Nederland
(PAN) Van Papendrecht dook onder in Eindhoven waar hij de PAN oprichtte. In juni 1944 bestond de PAN uit 80 tot 100 jonge mannen en vrouwen. De PAN was verdeeld in verschillende kleine cellen die opereerden in de dorpen rond Eindhoven. Een daarvan was de groep Sander, genoemd naar haar leider. Van die groep maakte Greetje en haar zus deel uit. Zij smokkelden geallieerde piloten en Nederlandse onderduikers naar de Belgische
grens in samenwerking met een Belgische verzetsgroep. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De PAN zat in een pand aan de Willemstraat. (rechts). Daar
hadden ze vergaderingen maar het diende ook als schuil –en overnachtingplaats
en als plek om de op het vliegveld gestolen wapens te bewaren. EneTonnie Vos
zat bij de groep Strijp. ENKELE HERINNERINGEN VAN GREETJE: Haar eerste vuurdoop was de kennismaking met een neergestort geallieerd vliegtuig. Ze zag de Duitsers het wrak uit elkaar trekken. Dat deed haar besluiten om in België schietles te gaan nemen. Ze waren altijd zeer scherp. Als ze Amerikanen of Engelsen moesten wegbrengen moesten die alles inleveren. De Duitsers konden op grote afstand al ruiken als er een Amerikaanse of Engelse sigaret was opgestoken. Inleveren dus met de horloges, kleding, kauwgum ringen. Weigerden ze dat dan werden zij desnoods geliquideerd. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het PAN-onderkomen aan de Willemstraat te Eindhoven. (uit
het boek van Karel Margry) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ene Jan ‘van Zeeland’ van de KMAR waagde teveel. Ze moest
met hem langs een ‘schijnvliegveld’ waar ze op de Feldgendarmerie stuitten.
Jan wilde ze te lijf maar werd tegengehouden door Greet. vent. Samen met hem smokkelde ze af en toe ook vee. Greetje was bang dat het beest 's nachts geluiden zou maken waardoor ze zouden kunnen worden verraden. This zei heel nuchter: “Hij zegt er ginne inne……” Hij deed zeep aande muil van het kalf waardoor hij de hele tijd schuimbekte en lippen likte en daardoor niet telkens ‘boe’ geluiden maakte. Op die manier hielden ze de smokkelwaar stil. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Van
Papendrecht was volgens Greet geen ‘veldman’ Was meer een denker en planner
van alles. Hij coördineerde de groepen. Na de bevrijding van Eindhoven moest
ze met hem door de linies naar Hoogeloon waar hij ‘iets’ moest doen. Op de terugweg in het donker hoorde Greet een auto. Dat waren Duitsers. Ze gooiden de fietsen in een sloot en kropen daar via andere sloten ver van weg.De Duitsers vonden de fietsen maar niet hen. Ze hebben uren in een sloot gelegen. De Duitsers kwamen zo dicht langs hen heen dat ze die letterlijk kon ruiken. Nog jaren na de oorlog heeft ze daar van gedroomd en kon ze die geur nog ruiken. Uiteindelijk kwamen ze in Eersel terecht nadat ze hadden ontdekt dat hun fietsen waren meegenomen.Eersel was toen nog bezet. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het nog jonge echtpaar Kelder kort na de
oorlog. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Greetje met de Stoottroepen tijdens de 18 september herdenking van 2011. Ieder jaar was ze van de partij. Trots dat ze dit weer kon meemaken. Voortaan zal er een lege plaats zijn bij deze herdenking. Met respect blijven we haar gedenken voor wat zij en haar kameraden voor onze vrijheid hebben betekend. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De indrukwekkende crematieplechtigheid vond plaats op zaterdag 7 januari 2012 te Eindhoven. Een delegatie van de (oud)stoottroepers was aanwezig om de erewacht bij haar te vormen. Namens hen sprak Jan Vereijken de volgende woorden: Greetje, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tijdens de 18-Septemberherdenking 2009 in
Eindhoven |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Je
was aan je laatste patrouille begonnen. Hoelang die ging duren daar wisten wij niets van. Maar een ding was zeker en echt niet verzonnen, Het liep naar het einde en nu ben jij vrij man.Bevrijd van je uniform barang en wapen, Van alles wat altijd maar mee moest gesjouwd: De lasten, de plichten, het goede, het kwade. Al leek het tenslotte gewoon en vertrouwd.Nu laat je het achter het heeft nu geen zin meer: Demobilisatie: een gloed nieuw bestaan! Geen zorgen, geen pijn meer, geen angst en geen hartzeer, Nu in jouw toekomst waar je heen bent gegaan.Familie, bekenden,je sobats en vrienden, Die voorgingen wachten daar samen op jou. Maar meer nog dan allen die hier met jou dienden, De heer van het leven blijft levenslang trouw.Mocht het leven op aarde dan tijdelijk wezen, Het echte bestaan is een eeuwigheidgoed. Je hebt dit in het woord al zo vaak kunnen lezen, Nu zie je het zelf; dus, Greet houd maar moed.Er was wel ellende en pijn te verdragen, Het was niet anders, maar nu wordt het licht! Nu het gaan, niet meer gaat, daarom word je nu gedragen, Daarom deed je in vertrouwen je ogen voorgoed dicht. Greet, houw doe!! |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||